NHG werkgeversverklaring hypotheek: hoe zit dat ook alweer?

21-01-2021

NHG werkgeversverklaring

Ieder jaar komen er weer nieuwe regels omtrent de NHG werkgeversverklaring. De werkgeversverklaring voor 2021 heeft met name impact op de financiële situatie van jouw werkgever omtrent corona. Bij elke hypotheekaanvraag is een werkgeversverklaring nodig die ingevuld is jawel met blauwe kleur inkt pen.

Gelukkig is het ook al een tijdje mogelijk om de werkgeversverklaring in 2021 digitaal in te vullen! Het vernieuwde NHG model heeft een aantal wijzigingen ten opzichte van het model van 2020:

  • Intentieverklaring voor vast/tijdelijk
  • Is er een reorganisatie of maatregel aangekondigd die het dienstverband of het inkomen mogelijk raken of zijn er voornemens het dienstverband binnenkort te beëindigen?

Wanneer je een werkgeversverklaring nodig hebt is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Het is daarom altijd handig om contact op te nemen met een expert, zodat je zeker weet of een NHG werkgeversverklaring voor jou noodzakelijk is.

 



Wat is een werkgeversverklaring?

Een werkgeversverklaring laat zien wat voor loondienst contract jij hebt bij je werkgever en hoe jij er op dit moment voor staat. Vooral laat het ons zien wat jij jaarlijks verdient. Dit moet uiteraard overeenkomen met de salarisstrook die je erbij krijgt.

Op de verklaring staan een aantal vragen over jouw inkomen. Alle vragen moeten worden ingevuld en worden geverifieerd door de medewerker van de bank. Nu krijgen wij vaak de vraag: ik heb een vast contract, moet ik dat formulier dan nog wel op vragen? Het antwoord hierop is simpel: ja! Ook bij een vast contract wilt de bank de werkgeversverklaring zien om te weten wat je verdient.

 










Wat staat er in een werkgeversverklaring

In een werkgeversverklaring staat bij welke werkgever je werkt en voor welk beloning je dit doet. Wat voor soort contract je hebt en wanneer je bent begonnen met werken bij het bedrijf. Je werkgever zal ook moeten invullen of ze je een nieuw contract aanbieden indien je een tijdelijk contract hebt.

Onderdeel van de werkgeversverklaring:

Heb je nog geen vast contract, dan is het mogelijk dat jouw werkgever de intentieverklaring invult. Hiermee geven ze aan dat na het aflopen van jouw bepaalde tijd contract, ze je in dienst te nemen met een vast contract! We noemen dit ook wel verklaring voortzetting dienstverband.






Wanneer heb je een werkgeversverklaring nodig?

Wanneer je een werkgeversverklaring nodig hebt is afhankelijk van hoever je in het proces zit van jouw hypotheek aanvraag avontuur. Moet je nog een woning gaan kopen, dan kan het verstandig zijn om even te wachten omdat de verklaring een geldigheid heeft. Net als alle andere documenten voor jouw hypotheekaanvraag. Overleg met je adviseur wat het juiste moment is.

Wie mag een werkgeversverklaring tekenen?

De verklaring wordt vaak door de HR-afdeling getekend. Mocht deze niet aanwezig zijn, omdat je bij een kleiner bedrijf werkt, dan zal deze door de boekhouder worden ondertekend. Iedereen die een functie heeft waarin hij/zij mag beslissen over jouw arbeidsovereenkomst, kan de werkgeversverklaring ondertekenen.

Werkgeversverklaring Engelse versie

Er is geen verschil tussen de Engelse en de Nederlandse versie van een werkgeversverklaring. In het Engels noemen we het alleen een ‘Employers Statement. Voor al onze buitenlandse hypotheken is dit wel een uitkomst. Omdat de werkgever zelf niet meer een andere verklaring hoeft in te vullen en dit format is bij de geldverstrekker.



Werkgeversverklaring voorbeeld met en zonder NHG

Heb jij een werkgeversverklaring nodig in het Nederlands of in het Engels? Download deze dan hieronder! Meer informatie over de verklaring? Dan kan je altijd vrijblijvend contact opnemen met een van onze adviseurs!



Contactformulier SpaaQ

The form contains errors